Olsztyn miastem współpracy i dialogu

Budujmy Olsztyn razem

 

PROGRAM WYBORCZY

KOMITETU WYBORCZEGO WYBORCÓW

OLSZTYN NASZ DOM

 

Lista nr 13

 

 

Chcemy być traktowani przez władze miasta na równi z mieszkańcami

budownictwa jednorodzinnego.

Deklarujemy wolę rozwiązania problemów:

 

 

1. Gospodarka wodno-ściekowa– dokonanie zmian w „Regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków”, polegających na:

  • rozdzieleniu w taryfie dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków gospodarstw domowych na gospodarstwa w domach jednorodzinnych i wielorodzinnych oraz zróżnicowania wysokości opłaty abonamentowej w zależności od faktycznie ponoszonych kosztów (koszty obsługi w budownictwie wielorodzinnym są niższe od kosztów w budownictwie jednorodzinnym);

  • wprowadzeniu bonifikaty w cenie dostawy wody i odprowadzania ścieków dla mieszkańców budynków wielorodzinnych, która równoważyłaby różnice w kosztach tych usług, w porównaniu do kosztów ponoszonych przez PWiK Sp. z o. o. przy obsłudze mieszkańców budownictwa jednorodzinnego – dotyczy to w szczególności kosztów windykacji, kosztów kredytowania przez wspólnoty i spółdzielnie mieszkańców niepłacących należności za usługę wodno-kanalizacyjną i kosztów związanych z rozliczeniem wody i ścieków.

 

2. Gospodarka odpadami komunalnymi i utrzymanie czystości:dokonanie zmian w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Olsztyn”, polegających na:

  • wprowadzeniu poboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w drodze inkasa – zgodnie z art. 6l ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach lub zleceniu tych czynności w drodze porozumienia spółdzielniom mieszkaniowym i zarządcom wspólnot;

  • wprowadzeniu bonifikaty w opłacie za gospodarowanie odpadami dla mieszkańców budownictwa wielorodzinnego z tytułu niższych kosztów obsługi tychże mieszkańców lub zróżnicowaniu stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla mieszkańców budownictwa wielorodzinnego.

Udzielenie bonifikaty w tym przedmiocie jest możliwe na mocy art. 6j ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym Rada Gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy. Podpisanie porozumienia w tym przedmiocie pozwoliłoby na obniżenie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla wszystkich mieszkańców Olsztyna, poprzez zmniejszenie kosztów administracji i windykacji powyższej opłaty.

  • składaniu „deklaracji śmieciowych”, a tym samym pobieraniu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymiod wszystkich mieszkańców zamieszkałych na terenie gminy Olsztyn, to jest zarówno od mieszkańców budownictwa jednorodzinnego, jak i od mieszkańców budownictwa wielorodzinnego;

  • zaprzestaniu zastraszania mieszkańców odpowiedzialnością zbiorową w procesie segregacji odpadów oraz jednoznacznej interpretacji, że miasto nie będzie jej stosować;

  • wprowadzeniu do „Regulaminu utrzymania porządku i czystości w gminie Olsztyn” zapisów zobowiązujących prezydenta do przedstawienia corocznego sprawozdania w kwestii szczegółowego rozliczenia kosztów w zakresie gospodarowania odpadami na terenie gminy Olsztyn oraz zawierającego informacje o wielkości procentowej uzyskanej z segregacji odpadów w stosunku do złożonych przez mieszkańców deklaracji;

  • wypracowaniu wspólnego stanowiska w sprawie zasad współpracy w zakresie utrzymania czystości i zieleni terenów miejskich, a także zimowego utrzymania dróg, parkingów i zatok postojowych przyległych do zasobów spółdzielczych, a należących do Miasta.

 

3. Gospodarka energią cieplną, w tym prywatyzacja spółki MPEC i innych spółek komunalnych:

  • jawność w podejmowaniu decyzji dotyczących procesu prywatyzacji firm komunalnych, w tym MPEC-u;

  • niedopuszczenie do utraty kontroli własnościowej samorządu nad spółkami;

  • dostarczanie pełnych informacji o przebiegu procesu prywatyzacji oraz skutkach finansowych dla mieszkańców;

  • informowanie mieszkańców, jakie zyski zamierzają gwarantować władze miasta prywatnemu podmiotowi kupującemu większościowe udziały MPEC-u;

  • przeprowadzanie konsultacji z demokratycznie wybranymi organami przedstawicielskimi społeczeństwa, to jest zarządami spółdzielni i wspólnot, radami nadzorczymi i osiedlowymi we wszystkich sprawach dotyczących prywatyzacji – restrukturyzacji firm komunalnych;

  • zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego oraz gwarancji cenowych dla mieszkańców (ceny nie powinny wzrosnąć powyżej wskaźnika inflacji);

  • stworzenie z udziałem największych odbiorców ciepła i fachowców z MPEC-u perspektywicznego planu gospodarki energetycznej miasta z uwzględnieniem programu modernizacji i restrukturyzacji spółki ciepłowniczej.

 

4. Polityka mieszkaniowa dotycząca osób o niskich dochodach:

  • Wypracowanie, wspólnie z administratorami zasobów wielorodzinnych i deweloperami, propozycji taniego budownictwa wielorodzinnego dla mieszkańców Olsztyna;

  • stworzenie programów zmierzających do pozyskania lub budowy tanich mieszkań (niskie koszty budowy i utrzymania, przy wykorzystaniu środków unijnych) i doprowadzenie do przeniesienia osób zamieszkałych w starych zasobach miejskich (będących własnością miasta i charakteryzujących się bardzo dużymi kosztami utrzymania) do nowych, tanich w utrzymaniu lokali, a następnie sprzedaży starych lokali;

Według danych Urzędu Miasta na dzień 30.06.2013 r. zaległości z tytułu opłat za lokale mieszkalne administrowane przez miasto wynoszą 24.656 894,76 zł, w tym zaległości za lokale mieszkalne zasądzone nakazami zapłaty oraz skierowane do egzekucji – 14.265 609,79 zł. Miesięcznie zaległości wzrastają o 380 tys. zł, co w skali roku daje kwotę 4,5 mln zł. Liczba lokali zajmowanych bez tytułu prawnego na 30.06.2013 r. to 1203 lokale, w skali półrocza liczba takich lokali wzrośnie o 37 lokali.

  • doprowadzenie do wprowadzenia takich zmian legislacyjnych, które pozwolą na ochronę zarówno młodych jak i starszych osób, poprzez wprowadzenie zapisów, które zainicjują proces zamiany mieszkań z dużych na małe. Państwo powinno wspierać budownictwo małych mieszkań dla osób starszych, dostosowanych do ich potrzeb (powierzchnia mieszkań: 25 m2 – 33 m2, monitoring, usługi związane z obsługą osób starszych oraz opieką medyczno-rehabilitacyjną), pod warunkiem przekazywania dużych mieszkań, które byłyby przeznaczone dla młodych osób zakładających rodziny, a różnica cenowa między wartością dużego i małego mieszkania pozostawałaby w dyspozycji osoby starszej. Takie działanie pozwoli na obniżenie kosztów utrzymania mieszkania przez osoby starsze, zapewni im bezpieczeństwo poprzez dostosowanie małych mieszkań do ich potrzeb, zapewni środki dodatkowe ze sprzedaży dużego mieszkania na godne życie, a młodym pozwoli na uzyskanie tańszego mieszkania. Jednocześnie pozwoli to na zabranie zysków bankom.

 

5. Infrastruktura miejska oraz tereny zielone i rekreacyjne:

  • dokonanie inwentaryzacji infrastruktury osiedlowej, to jest dróg, chodników, zatok postojowych, placów zabaw, obiektów rekreacyjno-sportowych, terenów zielonych, z jednoczesnym przyjęciem kryteriów ustalania kolejności realizacji prac remontowych i inwestycyjnych; przyjęte kryteria powinny być zaakceptowane przez demokratycznie wybrane przedstawicielstwa społeczności Olsztyna, to jest zarządy spółdzielni i wspólnot, rady nadzorcze i osiedlowe.

  • stworzenie wieloletniego planu inwestycji i remontów ww. infrastruktury przy określonej wielkości środków przeznaczonych z budżetu Miasta

Każdy mieszkaniec Olsztyna powinien wiedzieć, kiedy określona infrastruktura powstanie lub zostanie wyremontowana i jakie kryteria decydowały o określonej kolejności realizacji w przyjętym przez władze miasta wieloletnim planie inwestycji i remontów.

  • uwzględnienie w rocznych budżetach Olsztyna nakładów finansowych w zakresie prac remontowych i inwestycyjnych na terenach przyległych do zasobów spółdzielczych, niezbędnych dla poprawienia bezpieczeństwa i estetyki infrastruktury;

  • wprowadzenie do wieloletnich planów inwestycyjnych zadań, które dotyczą remontów, konserwacji i bieżącego utrzymania terenów miejskich przylegających do terenów spółdzielczych, to jest dróg, chodników, zatok postojowych, placów zabaw, obiektów rekreacyjno-sportowych, terenów zielonych.

 

6. Podejmowanie inicjatyw ustawodawczych:

Zgodnie z art. 118 Konstytucji RP prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje posłom, Senatowi, prezydentowi Rzeczypospolitej i Radzie Ministrów. Jednakże nie podejmują oni działań zmierzających do stworzenia takiego prawa, które chroniłoby interesy obywateli. Prawo inicjatywy ustawodawczej przysługuje również grupie co najmniej 100 tysięcy obywateli. I tu ogromną rolę mogłyby odegrać władze samorządowe, które w porozumieniu z przedstawicielami innych jednostek samorządu na wszystkich szczeblach mogłyby włączyć się w zbieranie podpisów pod określonymi inicjatywami ustawodawczymi oraz przedłożyć projekt ustawy Sejmowi RP w celu wprowadzenia proponowanych zmian do polskiego ustawodawstwa.

Najważniejsze z nich to między innymi: ograniczenie możliwości samowolnego zajmowania lokali mieszkalnych (dzicy lokatorzy), uporządkowanie spraw dostępu do informacji spadkowej, likwidacja uprzywilejowanej pozycji banków w stosunku do obywateli, ochrona obywateli obciążonych kredytami dewizowymi, wspieranie działań ułatwiających obywatelom, a w szczególności młodym rodzinom, nabycie własnego mieszkania, przy jednoczesnej pomocy osobom starszym.

Będziemy dążyć do skonsolidowania środowisk z poszczególnych branż, zrzeszonych między innymi w izbach budownictwa, architektów, radców prawnych oraz w stowarzyszeniach księgowych, zarządców i administratorów nieruchomości, celem włączenia ich jako fachowców i praktyków w proces tworzenia prawa, tak aby zapobiec „psuciu” prawa przez partie polityczne, kierujące się interesem partyjnym, a nie dobrem obywateli.